Viser opslag med etiketten Børneret. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Børneret. Vis alle opslag

lørdag den 21. april 2018

Pitabrød




Hjemmebagt pitabrød er nemme at lave og smager fantastisk. En god klassiker som alle elsker og kan fyldes med mange lækre ting. 


Hjemmebagt pitabrød 
ca. 8-10 alm. eller store

25 g gær 
3½ dl lunkent vand
1 tsk salt
1 tsk sukker 
200 g grahamsmel 
300 g hvedemel 


  • Opløs gæret i vandet.
  • Tilsæt sukker og salt og bland det godt sammen og tilsæt alt melet.
  • Ælt dejen godt sammen og lad den hæve 1 time et lunt sted.
  • Kom dejen ud på et meldrysset bord, du kan enten trille 8-10 kugler dej og rulle dem ud eller rulle dejen ud og finde en skål eller tallerken og "udstikke" dine cirkler. De skal være ca. ½ cm tykke. Det er vigtigt at når du ruller dem ud at du ikke vender dejen rundt på den anden side og ruller videre, men at de bliver rullet ud på kun den ene side, så får de også en pænere overflade.
  • Kom dem over på et stykke bagepapir og lad dem hæve 20 min, imens varmer du ovnen op på 250 grader med bagepladerne inde.¨
  • Kom brødet på bagepladen og bag dem midt i ovnen i ca. 6-8 min, de skal meget gerne poppe op. 
  • Lad dem køle af på en bagerist til de er lækre lune inden servering. 





torsdag den 13. august 2015

Chicken & sweetcorn pie


Sommertærte med sensommerens lækre søde og saftige majs. Friske majs fra kolbe smager bare fantastisk i salater eller som i en tærte lige her. 


Chicken & sweetcorn pie 

2-3 personer 

1 pakke færdigkøbt tærtedej eller brug den opskrift du plejer at bruge. 
1 pakke kyllingestrimler eller andet kyllingekød ca.250 g 
Majs fra 1 majskolbe 
2 æg + 1 æggeblomme 
2 dl fløde 
salt
peber 
timian 
1 kugle mozzarella ost


  • Lav dejen og kom den i en tærteform.
  • Kom kyllingestrimler i bunden 
  • Skær majsene af kolben og kom dem oven på kyllingen.
  • Pisk æg, fløde, salt og peber sammen og hæld over fyldet.
  • Kom ost på og drys lidt timian udover. 
  • Bag den midt i ovnen på 200 grader i ca. 35-40 minutter. Tjek efter ved at skub lidt til den og hvis den ikke skvulber men er fast så den færdig. 
  • Lad den lige stå 5 minutter inden du serverer den. 



onsdag den 18. marts 2015

Sweet and sour chicken

kinesisk sweet and sour chicken 

Nogen køber færdiglavet sweet and sour sauce, jeg laver den selv. Det er faktisk ikke særlig svært at lave sin egen lækre sweet and sour sauce og du vil bestemt synes den er mere lækker og grønsagerne er mere sprøde hvis du prøver. Kyllingen er sprød og dejlig saftig da den er blevet vendt i æg og dernæst majsstivelse, som bare gør kyllingen super lækker når den steges i en masse olie. Det er en af mine yndlings kinesiske retter som jeg også altid spiser når jeg er på restaurant.


Sweet and sour chicken 
2 personer 

1 spsk olie
8 ananasringe, skåret i mundrette stykker 
2 peberfrugter, (den ene skal gerne være rød) I grove stykker 
1 stort løg, i små både 
2 spsk tomatpuré 
2 dl ananassaft, fra dåsen med ananas 
2½ spsk brun farin 
2-2½ spsk eddike - Du kan sagtens også bruge hvidvinseddike eller riseddike 
1 spsk soyasauce 

400-500 g kyllingebryst, skåret i grove tern 
2 æg, sammenpisket 
ca.2-3 dl majsstivelse 
salt 
peber 
ca.½-1 dl solsikkeolie 


Server gerne med ris til, jeg fortrækker jasminris og drys evt. lidt sesamfrø over hvis du har det. 

  • Gør alle grønsagerne klar og sæt ingredienserne frem til saucen. 
  • Kom olie i en gryde og svits kort løg og peberfrugterne af.
  • Tilsæt brun farin og tomatpuré og rør det hurtigt sammen med grønsagerne og tilsæt ananassaften. Lad det simre 3 minutter. 
  • Kom eddike i og rør det godt sammen og lad det simre 2-3 minutter mens du rør godt og tilsæt soyasauce. 
  • Smag til saucen til med eddike og brun farin eller alm. sukker for at få den rette balance mellem surt og sødt som du kan lide det. 

  • Skær kyllingen ud i tern 
  • Pisk æg sammen 
  • Bland majsstivelse med salt og peber
  • Kom olie i en dyb pande eller en gryde, så der ca. er 1-2 cm og varm det forsigtig op. 
  • Når olie er varm vender du kyllingestykkerne i æg og dernæst majsstivelsen og kommer dem på panden og steger dem gyldenbrune på alle sider. 
  • Kom kyllingestykkerne op i et fad og når du har stegt dem alle sammen hælder du sur/sødsovsen over. Hold det varmt i ovnen til det skal serveres. 
  • Kog risene som anvist på pakken og server det til. 



  

fredag den 13. marts 2015

Bananis med chokolade

Sunde chokoladeovertrukket bananis 

En sikker vinder hos de fleste, der kan lide is. Det er også en lækker snack til børnene, der ikke skal fyldes med 1000 sukkerknalde for at få lidt lækkert og sødt til ganen. De er super nemme at lave og kræver ikke alverdens ting og sager, bare nogle pinde, bananer og en god mørk chokolade så er du godt på vej. Hvis man har lidt forskelligt toppings og især kokosmel så er det noget der smager himmelsk sammen med bananen og chokoladen. 



Bananis 

Modne bananer ( jeg kan godt lide dem som er små, da de er mere søde i smagen )
Mørk chokolade
Pinde 
Toppings forslag: kokosmel, frysetørret: hindbær, jordbær, solbær, brombær og dem man ellers kan finde. Lakridspulver, rice krispies, blåbær, små vindruer, andre små friske bær, ristet havregryn, rosiner...........

  • Skær bananerne halvt over 
  • Stik en pind op i bananerne uden at de går helt igennem og fjern skrællet 
  • Sæt dem i fryseren i ca.3-4 timer til de bliver frosne 
  • Smelt chokolade over et vandbad i et højt glas der kan tåle høj varme
  • Sørg for at have alt dit toppings klar da chokoladen størkner hurtigt efter du har dyppet bananisene i den smeltet chokolade. 
  • Dyp dem ned i chokoladen og drys dit toppings udover dem, det størkner hurtigt og du kan godt ligge dem på en tallerken, evt. på den du har haft i fryseren med bananisene på. Spis dem gerne hurtig efter de er blevet lavet. 


torsdag den 12. marts 2015

Laks i fad med kokosmælk og grønsager

Lækker saftig laks i fad med kokosmælk og grønsager  dertil perlespelt 

En rigtig lækker måde at spise laks på og har en dejlig mild smag af kokos. Det er også en børnevendelig ret vil jeg sige, da den ikke smager af fisk på den måde at det går ind og overtager smagen fra alle de andre ting. Der til har jeg valgt at servere perlespelt da synes de smager skønt og er lidt mere grov i det uden at det bliver for voldsomt, men stadig er en blød kerne der ikke er hård at tygge. Jeg vil bestemt vælge perlespelt til flere af mine retter hvor jeg normalt vil bruge ris. Retten tager ikke særlig lang tid at lave og er en god hverdagsret med farver på. 


Laks i fad med kokosmælk og grønsager
3-4 personer

4-6 stykker laks 
1½ peberfrugt, gerne rød og gul, i grove tern
1 løg, i tern
1-2 spsk olie 
1-2 håndfulde spinat 
1 dåse kokosmælk 
2 spsk tomatpuré 
2 tsk paprika 
1 dl fløde, kan erstattes af et andet mælkeprodukt 
1 grønsagsbouillonterning 
2 dl vand 
 salt
peber 
10-12 cherrytomater 
Jævn evt. sovsen til med lidt majsstivelse blandet op med koldt vand

Hvis du har en økologisk citron til at ligge kan du evt. rive til over laksen som passer rigtig godt til den. 

Server gerne med perlespelt eller perlebyg der til som anvist på pakken 

  • Gør alle grønsagerne klar,  hvis der er skin på laksen fjernes det ved at føre en kniv ned mellem kødet og skinnet med den skarpe side ned mod skinnet. Kom laksen op i et fad.
  • Svits løg af i lidt olie til de bliver gyldne 
  • Tilsæt tomatpuré og lad det svitse med hurtig og kom fløde, kokosmælk,vand, grønsagsbouillonterning og paprika i og lad det simre 5 minutter mens du rør rundt. Smag til med salt og peber. 
  • Kom et par håndfulde spinat i og rør det rundt i sovsen, jævn evt. din sovs lidt til. 
  • Kom peberfrugt i grove tern over laksen og så sovsen ud i et jævnt lag og så til slut kommer du cherrytomater oven på. 
  • Kom fadet ind i en forvarm ovn på 200 grader i ca.30-35 minutter 
  • Imens koger du den mængde perlespelt du skal bruge, det tager ca.15-20 minutter og skal koge i rigeligt vand med salt. Vandet skal hældes fra når det har kogt. 


 

tirsdag den 10. februar 2015

Macaroni and cheese

Macaroni & cheese med broccoli 

En rigtig nem og hurtig ret som smager fantastisk hvor selv børnene kan være med og helt sikker også vil elske den. Den er dejlig cremet i konsistensen og smelter næsten på tungen. 
Den fik lige et skud af nogle små broccoli buketter som var med til at løfte retten lidt og så elsker jeg også bare broccoli :)


Mac & cheese 
ca.3-4 personer 

350 g macaroni 
50 g smør
2 spsk mel 
1 tsk sennep 
4,5 dl mælk 
175 g cheddar ost (1 pose) 
150 g gouda ost ( 1 pose ) 
100 g broccoli i små buketter 
salt
peber
rasp til at drysse over 


  • Smelt smørret i en gryde og pisk 2 spsk mel i til det bliver fint og jævnt
  • Tilsæt lidt af mælken og pisk det på jævn varme til alt mælken slipper op og lad sovsen små koge i 5 minutter mens du rør godt rundt og kom sennep i
  • Begynd at kog macaroni, de skal stadig have lidt bid så husk at hold øje med dem. Det tager ikke så lang tid
  • Hæld alt osten i sovsen og lad det smelte helt ud mens du rør godt i det så det ikke brænder på i bunden. 
  • Tænd ovnen på 200 grader
  • Kværn frisk peber i ostesovsen og lidt salt og smag den til
  • Kom broccoli i ostesovsen
  • Når macaroni er færdig hælder du vandet fra og hælder ostesovsen over og rør det rundt og hælder det over i et smurt fad, drysser rasp ud over og sætter den midt i ovnen på 200 grader i 25-30 minutter. 
  • Server den straks når den er kommet ud af ovnen 






tirsdag den 2. december 2014

Risengrød

Risengrød med kanelsukker og smørklat
Julens klassikere og alle nissers livret! 
Det plejer faktisk at være sådan at vi altid spiser risengrød d.1 december, men har faktisk tyvstartet i år og spist det en måned eller to før december. Vi elsker risengrød og især resterne, de kan blive til nogle lækre klatkager eller en god risalamande med lun kirsebærsovs. Denne her potion er stor nok til at man kan lave lidt bagefter, hvis man selvfølgelig ikke spiser det hele :P   

Risengrød ca.2-3 personer

200 g grødris (2 1/2 dl )
3 dl vand
1 ½ l mælk, jeg bruger 1 l sødmælk og så ½ l letmælk 
½-1 tsk salt, smag selv til 

Tilbehør
8 spsk sukker
2 spsk kanel
smør

  • Tag en stor tykbundet gryde og kom vand og grødris i og lad det kog et par minutter, mens du rør rundt. 
  • Tilsæt den første ½ liter mælk og rør det rundt. Lad det koge ved svag varme, mens du rør jævnligt rundt i 10 minutter. 
  • Tilsæt resten af mælken og lad det småkoge ved svagt varme i ca.45 minutter, rør med jævne mellemrum for at det ikke skal brænde på i bundet. 
  • Hvis du synes grøden stadig er lidt tynd efter de 45 minutter, så lad den kog yderlig 5 minutter og lad den stå et par minutter på bordet inden den serveres. 
  • Til slut smages grøden til med salt 
  • Bland sukker og kanel samme
  •  Serveres med kanelsukker og en smørklat. 



torsdag den 31. juli 2014

Vandmelon is

Lækre sunde vandmelon is
Her kan alle vist være med på banen børn som voksene. Nemme og lækre vandmelon-is og sammentiedig sunde. Det er meget simpelt at lave, dog kan chokoladen godt drille lidt, hvid der kommer for meget vand fra melonen ned i den smeltet chokolade. Man kan vælge et højt glas at smelte sit chokolade i og som passer til du kan dyppe melonen hurtig ned i, hvor du forinden lige har duppet melonen med køkkenrulle for vand og så vende den i hakket nødder. Man kan også bruge en pensel at smøre det på med, men så kan du risikere at der kommer vand fra melonen ned i chokoladen og den vil drille og klumpe. Det var den fejl jeg kom til :D Men det lykkedes mig nu af lige vel at få chokolade på dem alle, selvom det drillet. 

Jeg lavede to forskellige slags melonis! Den med chokoladen og nødder, og så den her hvor jeg blendet vandmelonen til puré og kom lidt friske blåbær i isformen og så hældt vandmelon i og så i fryseren nogle timer til de er blevet til is.

onsdag den 30. juli 2014

Pizzasnegle

Pizzasnegle med skinke og oksekød
Så blev der bagt en helt masse pizzasnegle til fryseren, lige til at tage op og med på tur eller hvis aftensmaden skal være lidt let her i sommervarmen. Så det nemme at tage op af fryseren og lige lune i ovnen og så en lækker salat til.  Jeg havde en rest af oksekød fra dagen før som jeg gemte. Jeg vil gerne have nogle dejlige fyldige pizzasnegle, nogle som ikke går hen og bliver kedelig og tørre. Så jeg kommer godt med fyld i mine og gerne lidt ekstra ost på toppen :) 

Pizzasnegle ca.40-43 stk

Dej
4 dl mælk 
25 g gær
1 dl lunkent vand
80 g smør
2 spsk sukker 
knsp salt 
1 æg
ca. 1-1½ kg hvedemel, skift gerne 1/3 del ud med  

Tomatsovs
1 d hakket tomater med eller uden krydderier 
1 stor dåse tomatpuré 
2 spsk ketchup
1 tsk tørret basilikum
salt & peber  

Skinkefyld 
1½-2 pakker skinkestrimler
1 pak pizzaost 250 g, gem en lille smugle til at komme oven på pizzasneglen 
Halvdelen af tomatsovsen 
bland alle tingene sammen til skinkefyld.

Oksefyld
250 g hakket oksekød 
1 spsk olie
2-3 spsk stødt spidskommen 
1/3 af 1 tsk  hvidløgsgranulat
½ tsk rosepaprika 
salt & peber 
halvdelen af tomatsovsen 
1 pakke pizzaost 250 g gem en lille smugle til at komme oven på pizzasneglen
Bland alle tingene sammen til oksefyld.

Kom smør og mælk i en lille gryde og varm det stille op til smører er helt smeltet og lad det køle lidt af. Opløs gæret sammen med lunkent vand. Hæld mælk/smør, salt og sukker og rør det rundt til sukker og salt er opløst. Rør ægget ud og tilsæt lidt mel af gangen. Kom mel i til dejen ikke klistre for meget mere til du kan ælte den på bordet. Når dejen ikke klistre fast til hænder og bord og du har æltet den MEGET godt sætter du den til hævning i ca.1½-2 timer et lunt sted med et viskestykke over. Når Dejen har hævet er det vigtig du ikke ælter dejen inden du ruller den ud, da det er laaaangt nemmere at rulle ud, hvis du ikke ælter den. Rul halvdelen af dejen ud til et stort rektangel og smør den med skinkefyldet og rul sammen som en roulade og skær ca. 1 cm tykke snegle ud og plaser dem på en bageplade med bagepapir. 
Rul den anden halvdel ud og kom oksefyld på og rul igen sammen og skær 1 cm tykke snegle ud og plaser på en bageplade. Bag midt i ovnen på 200 grader i ca.10-15 minutter til osten er ved at blive gyldenbrun. Lad dem køle af på en bagerist inden du bakker dem ned i poser og i fryseren. 



torsdag den 10. juli 2014

Laksetærte m.Spinat

Rød laksetærte med spinat 

En rigtig lækker cremet og saftig laksetærte. Den er også meget børnevenlig, da den ikke smager alt for meget af fisk da de andre ingredienser går ind og overtager lidt af fiskens smag. Jeg har nogle gang lavet sådan en gryderet eller ret i ovnen med laks i en slags tomat,fløde paprika sovs og tænkte at hvorfor ikke komme det i en tærte. Jeg blev positiv overrasket over hvor godt det blev og tærten holder stadig sin facon som en tærte, uden at den bliver for våd og slasket. Efter som der blev lidt rester fra spinat og bøffelmozzarella kan du lave en hurtig lille lækker salat med tomat eller andet som tilbehør der til, med den lækre syrlige citrus olie-dressing:) 

Rød laksetærte 

Færdig tærtedej eller den du plejer at bruge af opskrift

3 potions stykker fersk laks
ca.3 store håndfulde frisk spinat
2½ dl fløde
3 spsk tomatpuré 
2½ tsk paprika 
2 æggeblommer
2 hele æg 
½ bøffelmozzarellaost 
salt 
peber 

Citrus-dild dressing
2 spsk olie
1/3 saft fra en citron
Saft fra ½ lime
½ tsk tørret dild 
Smag til med lidt sukker 
Bland det hele sammen og hæld ud over din salat eller server den til ved siden af i en skål.

Tænd ovnen på 200 grader. Lav din tærtedej og kom i en tærteform på ca.23 cm i diameter. 
skyl din spinat og og lad det dryppe/tørre på et rent viskestykke og kom det ud udover tærten så det dækker hele bunden. Skær laksen i små stykker og fordel den ud over tærten. Hvis der sidder skin på laksen, fjernes det. Bland æggemassen, rør noget af fløden op med tomatpuré og paprika så det ikke klumper og rør ud i resten af fløden og giv det lidt salt og peber. Pisk æggene i fløden så det er nogen lunde jævnt. Hæld det ud over laksen så det er dækket og pluk nogle små stykker mozzarellaost og kom oven på. Bag den midt i ovnen på de 200 grader i ca. 45-50 minutter til den er blevet fast. Server en frisk salat til med den syrlige citrus dressing.


søndag den 6. juli 2014

Millionbøf m. mos

Millioner af små "bøffer"
En super nem og lækker ret som hurtig kan laves. Det noget jeg ofte fik som barn som min mor lavede. Det er en ret som også er velegnet til børn. Man kan også spise det med pasta eller kogte kartofler. Det hvad man lige har lyst til. Jeg har en masse hjemmesyltet grønsager som jeg synes smager fantastisk der til. Mine hjemmesyltet grønsager kan også findes under opskrifter samt. andre syltet ting :) 

Millionbøf 4 peroner 

1 pakke hakket oksekød (500 g) 
1 grønsagsbouillon terning
1 stor hakket løg  
1 spsk smør
4 dl vand
3 stk laurbærblade 
salt 
peber 
kulør
1 spsk majsstivelse blandet op med 2 spsk koldt vand 

Pil og hak løget i tern og steg dem gylden i en mellemstor gryde med 1 spsk smør. 
Tilsæt hakket oksekød og steg det til det hele er stegt igennem. Tilsæt vand, grønsagsbouillon og laurbærblade og lad det simre i ca. ½ time og rør med jævne mellemrum. Tilsæt kulør til det får den ønsket mørke farve, det skal være mere mørk end en alm. brun sovs er. Fisk laurbærbladene op og smid dem ud. Jævn millionbøffen med majsstivelsen og smag til med salt og peber. Server med kartoffelmors eller spaghetti til.  



lørdag den 21. juni 2014

Italienske kødboller i tomatsovs

Italienske kødboller i tomatsovs
Dagens menu stod på Italienske kødboller i en lækker spicey tomatsovs med en masse revet parmesanost. Det er en af de retter jeg rigtig godt kan lide fordi de smager himmelsk, super nemt at lave og kan laves for få penge, men man kan også lave en luxsus udgave, det efter hvad man har i køkkenet og hvad pengene række til :)  


Kødboller
1 pakke hakket oksekød 
2 fed hvidløg (presset)
1 bundt hakket persille
2 spsk rasp 
1 æg
6 spsk mælk 
3 spsk god revet parmesanost 
salt & peber 
Mel til at rulle kødbollerne i inden de steges

Tomatsovs 
1 d. hakket tomat 
1 d. tomatpuré
1 finhakket løg
2 spsk olivenolie 
2-3 tsk tørret basilikum 
2/3 rød finhakket chili + kerne hvis man kan lide det lidt stærkt
½ grønsagsbouillon 
en sjat tør hvidvin hvis du har lidt til at stå
salt & peber 
½ tsk sukker 

Start med at bland det hele godt sammen til kødboller og sæt det på køl 10 min. 
Kom olie i en gryde og steg løg og hvidløg klare. Tilsæt tomatpuré og de hakket tomater og lad det små simre. Tilsæt resten af ingredienserne og lad det simre og smag til med salt, peber og sukker. 
Form kødbollerne til kugler på størrelse med golfkugler og tril dem i mel og steg på en varm pande med smør og olie. Vend dem hurtig rundt ved at ryst med panden i cirkler og fra side til side så de beholder deres runde form. Steg dem gyldenbrune og når de er færdig kommer du dem op i gryden med tomatsovsen og lader det småsimre ca. 15 min. Sæt vand over til spaghetti og kog dem efter anvisningen på pakken. Anret det på en tallerken og riv en god parmesanost over og server straks.  


mandag den 7. april 2014

Kylling i cola

Kylling i cola med ris 

Have en stor lys til kylling i cola i går og sidst jeg fik det var for 4 år siden og mindes at det smagte sindsyg godt. Kæresten havde hellere ikke smagt det før og det synes han var meget lækkert :) Det er nok også en sikker hit hos børnene når man fortæller dem at der er cola i :D Men det smager nu ikke af cola hvis folk tror det. 

Kylling i cola 
4 personer 

4 Brystfiler kan også deles i 8 stykker 
1 Løg, i tern 
1 fed hvidløg, hakket fint
33 cl Cola ( 3,3 dl ) 
1 dl BBQ sauce 
2 dl ketchup 
1 tsk Oregano
1 tsk Frisk revet ingefær 

Skær løg, hvidløg i tern og riv ingefær fint. Steg kyllingen gylden på begge side i en stor gryde med lidt olie. Tilsæt løg, hvidløg og ingefær og svits det med. Tilsæt cola og lad det simre 1 min. Kom BBQ sauce, ketchup og oregano i og lad det stå og småsimre i 25 min og rør jævnlig rundt. Du kan evt. jævne det med lidt majsstivelse blandet op i vand til du får den tykkelse du kunne tænke dig. Server ris til.