lørdag den 22. marts 2014

Cupecakes

Den store cupcakes bagedag 


Har riiiigtig længe gerne kunne tænke mig at lave nogle cupcakes, men har brugt meget tid på hvordan de skal se ud og med smag osv. Blev lidt ivrig og kom til at lave 5 forskellige slags cupcakes, og det gav lidt sved på panden :) Så næste gang jeg springer ud i at lave cupcakes nøjes jeg med 1-2 slags :) Og er da lidt stolt af dem, når jeg tænker på at det er mine alderførste cupcakes jeg har lavet. Har også været ude og købe et hav af forskellige tyler til at sprøjte min frosting så den bliver fin, og har kigget mange steder efter nogle gode sprøjteposer, kan kun sige at Mette blomsterbergs er klart de bedst, da de er kraftig i plastikket og så er de billig. Fandt en rulle med 50 stk for 80 kr. Har kun lavet frosting med smørcreme og næste gang vil jeg nok prøve med nogle andre slags. 


Lys grunddej til ca. 12-15 stk.

180 g Sukker
100 g Blødt, usaltet smør
225 g Hvedemel
1 tsk Bagepulver
1 Korn fra 1 vaniljestang eller 1 tsk. Vaniljesukker
3 Æg
1/4 tsk Salt
2 dl Mælk

Hvis du skal lave en mørk grunddej tilsætter du 100 g mørk chokolade, som du hakker og varme stille op med mælken uden at det koger! 

Lun mælken op sammen med korn fra vaniljestangen og lad det køle lidt af.
Pisk smør og sukker sammen til en luftig masse. Tilsæt et æg af gangen og pisk det godt sammen. Bland alle de tørre dele sammen og sigt i æggemassen og vend det rundt med en dejskraber til det er blandet godt sammen og rør mælken i. Fordel dejen i muffinsforme som sidder i en muffinsbakke. Fyld dem 2/3 op og bag dem ca. 23-25 min på 180 grader. Tjek dem evt. med en tandstik med at stikke ned i midten og se om der sidder dej på, hvis ikke så er de færdig. Lad dem køle helt af på en bagerist. 

Min frostig er lidt på slum, med har skrevet det sådan i ca. mål 

200 g usaltet smør 
1½-2 pakker flormelis 
Lidt vand ca. 5-10 spsk Lidt efter for tyk den skal være. Jeg vil gerne have min blev lidt tyk. 
Tilsæt den frugtfarve og smag du nu kunne tænke dig, start med lidt farve af gangen. 

 Øvers til venstre: After eight, en mørk grunddej, frosting: Smørcreme med mintsmag og grøn frugtfarve pyntet med after eight.

Øverst i midten: En lys grunddej jeg har tilsat lidt hindbærsmag, frosting : Vanilje smørcreme.

Helt ude til højre: En lys grundej tilsat rød frugtfarve, frosting: Vanilje smørcreme og rød med hindbærsmag. 

Nederst i midten: En lys grunddej med en oreo inden i, frosting: Vanilje smørcreme og med en oreo på toppen.

Nederst til venstre: En lys grunddej og en rød med hindbærsmag der er twistet, frosting: En rød vanilje smørcreme.






2 kommentarer:

  1. Hvor er de bare smukke! Du har virkelig talent for det der, ret sejt hvis det også er første gang :) Fedt at turde kaste dig i 5 slags, det ser vellykket ud ;)

    Knus!
    www.idamersholm.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ida,

      Mange tusind tak for de søde ord, og kan kun sige de blev så gode og kæresten var i den syvene-himmel :) Jeg blev lidt for desperat da jeg skulle handle inde til dem og havde lyst til at mange forskellige at jeg kom til at lave 5 slags, men tror at jeg til næste gang nøjes med 1 eller 2 :D

      Mvh. Sidsel

      Slet