onsdag den 12. november 2014

Rå æblekage

Gammeldags "rå" æblekage dessert
Vi drukner i lækre danske æbler lige nu og kan gøre det et godt stykke tid endnu, faktisk frem til december er der stadig mange lækre danske æblesorter. Jeg har selv mine egne favorit æbler som jeg er helt tosset med: Discovery, men de er vist ved at være slut for i år. Men den som faktisk står højest på min liste er rød aroma som er store, saftige, søde og syrlig sammentiedig og er rigtig gode til mange ting. Jeg har lavet en super nem,hurtig og lækker dessert som også er rigtig god til hvis man ligepludselig får uventet gæster og man gerne vil trylle lidt lækkert frem.

 Jeg er også ved at øve mig i at lave flødeskum i en frysepose på næsten under 3 minutter, men det kræver lidt øvelse for ikke at det skal blive til smør, da det går rigtig stærkt. Man kommer fløden i en frysepose og posen skal være fyldt med luft og så binder du en knude og ryster posen og wupti så der flødeskum på ca.3 minutter. Men det kræver lidt øvelse at finde ud af hvornår den har fået nok da det ikke er helt til at se gennem posen, men det må ikke blive til en hård kugle 


"Rå" æblekage 2 personer

2 store æbler, gerne rød aroma 
8 makroner 
2-3 spsk god æblecider (kan undlades) 
ca.2 dl fløde, pisket til en let skum

  • Skyl og riv æblerne groft, med skræl på
  • Vend de revet æbler sammen med æblecider
  • Kom et par spsk. revet æble i to høje glas
  • Knus 2 makroner i hver glas over æblerne og kom igen revet æble i og så knus 2 makroner igen over æblerne og slut af med revet æble. 
  • Pisk fløden til en let skum og kom den til slut oven på de revet æbler. 
  • Server gerne desserten med det samme så æblerne ikke når at blive brune





Ingen kommentarer:

Send en kommentar